اذان درمانی در محضر شیعه

(اذان درمانی در محضر شیعه)

در شریعت اسلام، اذان و اقامه در امور حیاتى و اجتماعى بسیارى، جز نماز ،
مستحب میباشد ، بعضى از آنها چنین است

اذان و نوزاد

امام على علیه السلام :
هرکه برایش کودکى به دنیا آید، باید در گوش راست او اذان و درگوش چپش اقامه بگوید. این کار کودک شما را از [ شرّ ] شیطان نگه مى  دارد ، و شیطان را به وحشت مى اندازد ( و از او دور مى  سازد)

اذان و نازایى:

هِشام بن ابراهیم از بیمارى اش و از اینکه فرزندى برایش زاده نمى  شد ، به امام رضا  علیه السلام شکوه کرد ؛ امام  علیه السلام به او دستور داد که با صداى   بلند در منزلش اذان دهد !هشام مى  گوید : این کار را کردم ، خدا بیمارى ام را زدود و فرزندانم زیاد شد.

(اذان و بیمارى)

یکى از موالى [ بندگان آزاد شده ] امام صادق  علیه السلام در حالى که بیمار و بد حال بود نزد آن حضرت آمد
امام  علیه السلام به او فرمود ، چه شده ، تو را رنگ پریده و بد حال مى  بینیم ؟
گفت : فدایت شوم ، یک ماه است که به شدت بیمار و ناتوانم ، تب بدنم قطع نمى  شود ، به هرچه رفیقان برایم توصیف کردند خود را معالجه کردم ، سودى   نبخشید
امام صادق  علیه السلام به او فرمود : دکمه هاى   پیراهنت را بگشاى   ، و سر در گریبان فرو برو اذان و اقامه بگو ، و سوره  حمد را هفت مرتبه بخوان . گفت : چنین کردم ، پس گویاکه از بند رها شدم.
عَجْلُونى در کشف الخفاء از فقیه محمّد سیابا ـ به حکایت خودش ـ روایت مى  کندکه ، بادى   وزید و سنگ ریزهای به چشم او رفت و از بیرون  آوردن آن درماند ، و دردشدیدى او را فرا گرفت ؛ چون شنید مؤذن مى  گوید : «أشهد أنّ محمّداً رسول اللّه» ، آن را به زبان آورد ، پس سنگریزه فورى   بیرون آمد .

اذان و معیشت

سلیمان بن مُقبل مَدْیَنى مى گوید : از امام کاظم  علیه السلام پرسیدم که ، چرا مستحب است انسان ٬ هنگامى که اذان را شنید ، مانند مؤذن اذان بگوید ؛ هرچند در حال بول و غائط باشد ؟
امام علیه السلام پاسخ داد: زیرا این کار روزى (درآمد و امکانات معیشتى) را زیاد مى  کند.

( اذان و سردرد)

شیخ طبرسى   در «عُدّه السفر وعمده الحضر» آورده است که ، از امامان  علیهم ا لسلام چنین روایت شده است : «اذان و اقامه براى   رفع درد سر نوشته شده و به [ گردن ] شخص آویخته مى  شود».

آگاهی مقدمه سلامتی است

(اذان و بداخلاقى)

امام صادق  علیه السلام :
هر چیزى اشتهایى دارد ، و اشتهاى مرد گوشت است ، هرکه چهل روز گوشت نخورد اخلاقش بد مى  شود ، و هرکه بد_اخلاق شد در گوش راستش اذان دهید.

( اذان و راندن شیطان)

سلیمان جعفرى روایت مى  کند که ، شنیده است امام صادق  علیه السلام مى  فرمود :«در خانه ات اذان بگوى   ، چه آن شیطان را مى رماند ، و براى( مصون ماندن )کودکان مستحب است.

( اذان و غول) (جن)

در دعائم الاسلام از امام على  علیه السلام نقل شده که پیامبر  صلى   الله علیه وآله  فرمود :
هنگامى   که دیو وپرى   شما را فریفتند به نماز اذان دهید [ و با اذان شرّ آنها را از خود دور سازید .
ابو سعید خُدرى   مى  گوید : پیامبر  صلى   الله علیه وآله  فرمود : صداى   مؤذن را جن و انس و چیزى نمى  شنود مگر اینکه روز قیامت به نفع او شهادت مى  دهد…

خطاب رُعَیْنى از قول امام مى گوید :اذان در چند مورد مستحب است : هنگام ازدحام و زیادى جنها ، در گوش انسان غمگین ، در گوش راست کودک پس از تولد ، و گفتن اقامه در گوش چپ آن ، گفتن اذان و اقامه ، پشت سر مسافر .

اذان در هنگام سَیْر پیامبر به آسمان و معراج تشریع شد ، واین تنها براى تعیین وقت نماز نبود ، این شعار اسلامى اسرار عالى و معانى باطنى  عمیقى را در بردارد که بعضى از آنها را بیان کردیم……

بحار الانوار ،وسائل الشیعه

→ خواندن مطلب قبلی

جایگاه حمام در طب شیعی

خواندن مطلب بعدی ←

نوبت وعده های غذایی در تغذیه شیعی

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *