چرا حضرت معصومه(س) ازدواج نکردند ؟

چرا حضرت معصومه (سلام الله علیها) ازدواج نکردند .

آیا صحت دارد که وصیت پدرشان این بود که ازدواج نکنند؟

این با سنت پیامبر منافات دارد

1 نکته اول در اسناد تاریخی

در تاریخ یعقوبی آمده است که حضرت موسی بن جعفر(ع) #وصیت کرده بود که دخترانش #شوهر نکنند و برای همین هیچ یک از دختران آن حضرت شوهر نکردند.

تاریخ یعقوبی  ج 2، ص 421

2 این نظریه را نمی توان به این آسانی پذیرفت.

چون در اصول کافی آمده است که

حضرت امام موسی بن جعفر (ع) کار شوهر کردن و شوهر دادن دخترانش را به پسرش حضرت امام رضا واگذار کرد و فرمود: اگر علی خواست آنان را شوهر می دهد و اگر نخواست شوهر نمی دهد.

و جز پسرم علی هیچ کس حق ندارد دخترانم را شوهر بدهد . نه برادران دیگرشان، نه عموهایشان و نه سلطان وقت #هیچکدام حق ندارند در امر ازدواج #دخترانم دخالت کنند.
 

کافی ج اول ، ص 316، حدیث 15

بر اساس این #روایت، نمی توان گفت که امام موسی بن جعفر(ع) وصیت به عدم ازدواج کرده بلکه #وصیت کرده که امر ازدواج دخترانش به امام رضا (ع) مربوط است و دیگران حق دخالت ندارند.

۳ نکته بعدی

از دیدگاه برخی، خفقان شدید هارونی باعث شد که دختران امام موسی بن جعفر(ع) نتوانند ازدواج کنند و در عصر هارون #خفقان و #استبداد و ستم به جایی رسید که کسی جرأت نداشت به خانه امام موسی بن جعفر رفت و آمد کند . اگر کسی نتواند به خانه امام رفت و آمد داشته باشد، به طور یقین نمی تواند خیال دامادی آن حضرت را در سر
بپروراند.

اگر بخواهیم این مسأله را بیشتر توضیح بدهیم باید بگوییم که

#هارون می خواست کاری کند که نسل امام موسی بن جعفر کم گردد و یکی از راه های این، جلوگیری از #ازدواج زنان و دختران این خاندان است و بطور طبیعی اگر دختران و زنان شوهر نکنند، نسل آل علی(ع) کم می گردد و کمی این نسل برای دستگاه خلافت بسیار #مطلوب بود و علت کشتار آن همه #سادات هم می تواند همین باشد که این نسل بر افتد.

📚زندگانی کریمه اهل بیت ص۱۵۰

→ خواندن مطلب قبلی

کمک کردن به همسر در خانه

خواندن مطلب بعدی ←

ده‌ فرد سمی‌ که‌ باید به‌ هر قیمتی‌ از‌ آنها‌ دوری‌ کنید

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *