یاری دهندگان امام زمان(ع) قسمت اوّل

‍ یاری دهندگان امام زمان(ع)

قسمت اوّل

بیشتر یاران امام مهدی(ع) از جوانان هستند.

برای آشنایی شما، گروه های یاریگر امام زمان(ع) را از زبان امام صادق(ع) معرفی می کنیم.

۱_فرشتگان
دسته ها وگروه های مختلفی از فرشتگان در هنگام ظهور به یاری امام مهدی(ع) می آیند.در این زمینه امام صادق(ع) فرمودند: «ملائکه ی منزلین،ملائکه ی کروبین و ملائکه ی مقربین، امام مهدی(ع) را یاری می کنند».(1) و در جای دیگر فرمودند: «زمانی که او قیام نماید، فرشگان بدر،فرود خواهند آمد که تعدادشان 5هزارنفرند».(2)

۲_ جنّیان
جالب است بدانید که حتی جن ها هم به امام مهدی(ع) کمک می کنند. امام صادق(ع) به «مفضل بن عمر» -یکی از شاگردانشان – فرمودند: «مؤمنان جن، او را یاری خواهند کرد»، عرض کرد: «آیا[در زمان ظهور] ملائکه و جن برای مردم ظاهر می شوند؟» فرمودند: «بلی، به خدا قسم! با ایشان گفت وگو می کنند، مانند این که شخصی با اهل و عیال خود صحبت می نماید».پرسید:«[آیا جنییان ]همراه او می روند؟»فرمودند: «بلی، والله،ای مفضّل!ایشان مابین کوفه و نجف فرود می آیند و تعدا اصحابش از ملائکه چهل وشش هزار و از جنیان شش هزار است و در روایت دیگر فرمودند:عدد ایشان ،به تعداد فرشته ها ،چهل و شش هزار خواهد بود».(3)

یاران خاص امام مهدی(ع)
۳_(فرماندهان)
حتماً درباره ی 313 نفر یار امام مهدی(ع) سخنان بسیاری شنیده اید. امام صادق(ع) فرمودند:«خداوند313 نفر اصحابش را بدون قرار قبلی،مانند ابر پاییزی، جمع می کند. پس در میان رکن و مقام با او بیعت می کنند».(4)

۴_ بانوان
در زمان صدر اسلام، گروهی از زنان به یاری پیامبر(ص) می آمدند.در زمان ظهور هم گروهی از زنان به امام زمان (ع) کمک می کنند و جزو یارانشان هستند.امام صادق(ع) در این باره فرمودند:«با قائم سیزده زن خواهند بودکه مجروحان را مداوا و مریض ها را پرستاری می کنند؛ چنان که با پیامبر(ص) بودند».(5) البته در روایات مختلف از حضور 50 زن بین یاران امام مهدی(ع) سخن به میان آمده است.

۵_ راجعون
گروه پنجم یاریگران امام زمان(ع) افرادی خاص هستند که در گذشته زندگی می کرده و از دنیا رفته اند و به هنگام ظهور به این دنیا باز می گردند. به این گروه راجعون می گویند.
امام صادق(ع) در این باره می فرمایند:
«هرگاه قائم قیام نماید27نفر را از پشت کعبه (کوفه)بیرون می آوردکه 15نفراز قوم موسی(ع)هستند که مردم را به حق هدایت می کردند؛ هفت نفر از اصحاب کهف،یوشع بن نون- وصی موسی(ع)-مؤمن آل فرعون،سلمان فارسی، مالک اشتر و ابودجانه ی انصاری».(6)

۶_ امام حسین (ع)و یارانشان
برطبق روایات، اولین کسی که پس از ظهور به این دنیا باز می گردد،امام حسین(ع)هستند.امام صادق(ع) درباره ی یاری سیدالشهداء(ع) و یارانشان به امام زمان(ع) می فرمایند:«امام حسین(ع) ظاهر می شود با 12000صدیق و72تن اصحاب ایشان در کربلا».(7)

پی نوشت ها :

  1. غیبت نعمانی،ص153.
  2. غیبت نعمانی،ص243.
  3. الزام الناصب،ج2،ص264.
  4. بحار،ج52،ص306.
    5.اثبات الهداه،ج3،ص575.
  5. الزام الناصب،ج2،ص284.
  6. بحار،ج53،ص6.

→ خواندن مطلب قبلی

آیا اگر از گناه اجتناب کنیم و منتظر واقعی باشیم، امام زمان به دیدار ما می‌آید؟

خواندن مطلب بعدی ←

‍ یاری دهندگان امام زمان(ع) قسمت دوّم

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *