طرز تهیّه خورشت محبوب پیامبر (ص) نارباجه

نارباجه

مواد لازم :
گردو ۲۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد
رب انار ۵۰ گرم
شیره انگور به میزان دلخواه
روغن زیتون ، نمک و دارچین و سماق به مقدار لازم
زعفران به مقدار لازم

طرز تهیه :
گردو آسیاب شده و پیاز ریز شده و مقداری آب را در قابلمه میریزیم و میگذاریم تا بپزد ،بعد که گردو روغن انداخت روغن زیتون را اضافه می کنیم و میگذاریم با حرارت ملایم بجوشد.
رب انار و زعفران دم کرده و نمک و دارچین و سماق و شیره انگور و مقداری آب را به گردو اضافه می‌کنیم و می گذاریم تا دوباره بجوشد.
در صورت دلخواه میتوانید گوشت بره یا خروس محلی هم به این خورش اضافه کنید،در این صورت باید گوشت را جداگانه بپزید بعد به خورش اضافه کنید و بگذارید باهم بجوشند،تا خورش به غلظت مورد نظر برسد.

نارباجه، چیزی شبیه «فسنجان» است که امروزه مصرف می‌شود. نارباج غذا و خورشتی که با دانه های انار یا رب انار پخته شود.

در روایت آمده است:
إِنَّ أَحَبَ‌ الطَّعَامِ‌ کَانَ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص النَّارْبَاجَه[المحاسن، برقی، ج2، ص401]
یعنی محبوب ترین غذا برای پیامبر(ص) نارباجه بود.

نام اصلی این غذا «انارباجه» است. «باجه» به معنای «خورشت» است. بنابراین خورشت انار است که یا با خود انار یا با دانه‌ی انار پخته می‌شود.

در روایت دیگر آمده است:
أَنَّهُ کَانَ یَشْتَهِی‌ مِنَ‌ الْأَلْوَانِ‌ النَّارْبَاجَهَ وَ الزَّبِیبَهَ وَ کَانَ یَقُولُ أُعْطِینَا مِنْ هَذِهِ الْأَطْعِمَهِ وَ الْأَلْوَانِ مَا لَمْ یُعْطَهُ رَسُولُ اللَّه‌[بحارالانوار، مجلسی، ج63، ص85]

یعنی امام صادق(ع) نارباجه و زبیبه (غذایی که با زبیب، مویز و کشمش درست می‌شود) دوست داشت …

در روایت دیگر آمده است:
أَرْسَلْنَا إِلَى أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع بِقُدَیْرَهٍ فِیهَا نَارْبَاجُ فَأَکَلَ مِنْهَا ثُمَّ قَالَ احْبِسُوا بَقِیَّتَهَا عَلَیَّ قَالَ فَأُتِیَ بِهَا مَرَّتَیْنِ أَوْ ثَلَاثَهً ثُمَّ إِنَّ الْغُلَامَ صَبَّ فِیهَا مَاءً وَ أَتَاهُ بِهَا فَقَالَ وَیْحَکَ أَفْسَدْتَهَا عَلَی‌[المحاسن، برقی، ج2، ص401]
برای امام صادق(ع) دیگی از نارباجه فرستادم از آن خورد و فرمود باقیمانده را برای من نگه دارید دو یا سه مرتبه از آن خورد سپس غلام در آن آب ریخت و برای امام(ع) آورد فرمود وای بر تو فاسدش کردی.

از این روایت استفاده می‌شود که در مورد تمامی خورشت ها یا حداقل در مورد مانند فسنجان، اگر خورشت به طور کامل بپزد، صلاح نیست به آن آب اضافه بشود.

در روایت ترکیب «نارباجه» وارد نشده است ولی خورشتی است که با انار یا رب انار پخته می‌شود.

→ خواندن مطلب قبلی

طرز تهیه نوشیدنی و شربت امام صادق (ع)

خواندن مطلب بعدی ←

نمک دریا و موارد مصرف آن

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *