رفع بوی بد دهان از منظر طب اسلامی

رفع بوی بد دهان از منظر طب اسلامی

آنچه ارزش بوی خوش دهان را زیاد می کند

امام صادق علیه السلام :چون به نماز شب برخیزى مسواک بکن که ملکى می‌آید و دهان خود را بر دهان تو می‌گذارد و هر چه از قرآن و دعا و ذکر که می‌خو انی به آسمان می‌برد پس باید که دهان تو خوشبو باشد.

آنچه بوی دهان را بد می کند

حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم: مسواک کردن در بیت الخلا (توالت)موجب بدبویی دهانست .

آنچه بوی دهان را خوش عطر می کند

انجیر

امام رضا علیه السلام: انجیر ، بوی بد دهان را از بین می برد و استخوان ها را محکم می کند و مریضی را از بدن دفع می کند تا جائی که با انجیر نیاز به هیچ دارویی نیست.
امام رضا علیه السلام : بخورید انجیر را که براى دفع قولنج نافع است ، فرمود که گند دهان را بر طرف میکند، و استخوان را محکم مى کند و مو در بدن میرو یاند و دردها را میبرد.

مویز

امام علی علیه السلام: مویز ، قلب را تقویت ، مریضی را برطرف ، حرارت را خاموش و دهان را خوشبو می کند.

مسواک با چوب

حضرت صادق علیه السلام:بر شما باد به مسواک کردن که چشم را جلا میدهد و برشما باد به سرمه کشیدن که دهان را خوش بو میکند زیرا که چون مسواک می کند آدمى بلغم نازل میشود از چشم و جلا مى یابد و چون سرمه مى کشد بلغم از چشم برطرف میشود و به دهان نازل میشود و دهان خوشبو می شود.

حنا گذاشتن

امام صادق علیه السلام : حنا مالیدن ، بوى بد را می‌برد و آبرو رازیاد می‌کند و دهآن را خوشبو می‌کند و فرزندان را نیکو می‌کند. و هر که بعد از دارو سرتا پا حنا بمالد فقر و پریشانى از او بر طرف می‌شود.

سرمه اثمد

امام محمد باقر علیه السلام: سرمه سنگ در دیده کشیدن دهان را خوشبو میکند و مژگان را محکم میکند.

خلال دندان

امام صادق علیه السلام: رسول خدا همیشه از خلال دندان استفاده می کرد ، چون دهان را پاکیزه و خوشبو می کند.(غیر از چوب نی،مورد،ریحان،گز،خرما،انار)

گیاه سُعد “مشکک”

امام صادق علیه السلام: برای “خلال” دندان هایتان از سُعد “نوعی گیاه خوش بو است که در فارسی مشک زمین نام دارد” استفاده کنید چون دهان را پاکیزه و خوشبو می کند .
امام صادق علیه السلام : در اشنان که دست به آن می شوئید سعد داخل کنید که دهان را خوشبو میکند و بر قوت جماع می افزاید و منقول است که چون جناب امام رضا علیه السلام باشنان دست مى شستند اشنان را در دهان مى کردند و می جوییدند و می انداختند.

پنیر

امام صادق علیه السلام: چه نیکو لقمه‌ای است پنیر! دهان را تَر و تازه می‌کند، بوی دهان را خوش می‌سازد، غذای پیشین را هضم می‌کند و غذا را مطبوع می‌سازد.(باگردو خورده شود و وعده صبح نباشد)

کندر

امیرالمومنین علیه السلام: جویدن کُنْدُر، دندان‌ها را استحکام می‌دهد، بلغم را می‌راند و بوی بد دهان را می‌برد.

پیاز

امام صادق علیه السلام :پیاز بوی بد دهان را دهن را می برد و بلغم را زایل می گرداند و سستى و واماندگى را بر طرف میکند و پیهاى بدن را محکم میکند و بن دندان را سخت میکند و قوت مجامعت را میافزاید و نسل را زیاد میکند و تب را میبرد و بدن را نازک مى کند.

سبزی تره

امام صادق علیه السلام :بخور تره را که در آن چهار خصلت هست بوی بد دهان را برطرف میکند و بادها را دفع میکند و بواسیر را قطع مى کند و هر که مداومت کند بر آن از خوره ایمن است .

آویشن و نمک

امام صادق علیه السلام: چهار چیز است که دیده را جلا می‌دهد و سود دارد و زیانی نمی‌آورد . درباره آن‌ها از او پرسیدند، فرمود: آویشن و نمک که وقتی باهم خورده شود، بادها را از دل برون می‌ کنند، انسداد را می‌گشایند، بلغم را می‌سوزانند، آب را در بدن به جریان درآورند، بوی دهان را خوش می‌سازند، معده را نرم می‌دهند، بوهای بد را از دهان می برند.

شام خوردن

در حدیث دیگر منقولست که ترک طعام خوردن طرف شب آدمی را پیر میکند و فرمود که چون آدمى پیر شد باید که در شب پیش از خواب البته چیزى بخورد که بهتر خواب میرود و دهانش خوشبو میشود یا خلقش نیکو میشود.

فرزند شب سه شنبه

پیامبر اکرم صلی علیه و آله:اگر جماع کنى در شب سه شنبه و فرزندى بهم رسد بعد از سعادت اسلام او را روزى شود و دهانش خوشبو و دلش رحیم و دستش ‍ جو آنمرد و زبانش از غیبت و بهتان پاک باشد.

دعای سجود

در روایت دیگر منقول است که شخصى به حضرت امام موسى علیه السلام شکایت کرد، از بوی بد دهان ،حضرت فرمود که در سجده بگو یا اللّهُ یا اللّهُ یا اللّهُ یارَحْمنُ یارَبَّ اْلاَرْبابِ یا سَیِّدَ السّاداتِ یا اِلهَ اْلالِهَهَ یا مالِکَ الْمُلْکِ یا مَلِکَ الْمُلُوکِ اِشْفنى بَشَفائِکِ مِنْ هذَا الدّاءِ وَ اصْرِفْهُ عَنّى فَاِنّى عَبْدُکَ وَابْنُ عَبْدِکَ و آنقَلِبُ فى قَبْضَتِکَ راوى گفت یک مرتبه این دعا را در سجود خوآندم وشفا یافتم

✍🏻تکثیر بدون ذکر منبع هم مجاز است✍🏻

https://telegram.me/t124ir

→ خواندن مطلب قبلی

حقیقت در مورد صنعت واکسن در جهان

خواندن مطلب بعدی ←

رابطه طب اسلامی و اخلاق

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *