از شیر گرفتن کودک

❣ازشیرگرفتن کودک❣

بهترین زمان از شیر گرفتن طفل، اواخر زمستان و اوایل پاییز است، به عبارتی ابتدا بهار و سپس پاییز، بهترین فصل برای از شیر گرفتن طفل است

از شیرگرفتن شیرخوار در تابستان و زمستان جایز نیست چون در تابستان احتمال اسهال و در زمستان احتمال سوء هضم هست
اگر مجبور به از شیر گرفتن طفل در فصل تابستان هستیم، باید موادی که منجر به کاهش عطش است، مرتبا به طفل بدهیم، موادی مثل دوغ شیرین، شیره تخم خرفه ی بوداده ماست، آب کدو، آب خیار و……

ضمنا ابتدا باید با غذاهایی شروع کرد که با شیر آماده می شوند و سپس در ادامه غذاهای دیگر را به رژیم غذایی کودک، اضافه کرد

🔹 در این وضعیت نباید غذای چرب به کودک داد

🔹باید مواد خنک مثل حنا بر روی سر طفل، ببندند، باید غذای گرم مزاج به طفل بخورانند، او را از آب خیلی سرد حفظ کنند و در کل بسته به فصل، از مواد غذایی مناسب استفاده کنند

ضمنا میتوان با مالیدن مواد نامطبوع و تلخ مثل صبرزرد بر سر پستان ،کودک را از شیر خوردن بازداشت در این وضعیت باید وسایل سرگرمی کودک را فراهم کرد تا کم کم شیر خوردن را فراموش کند 👶🏻

✔️رعایت نکات زیر برای شیرگرفتن هم توصیه می شود:

🔸مادر به روش تدریجی ، پلکانی و بدور از تنبیه و خشونت با نگاهی به طب اسلامی

🔸تمام راهکارها بایستی کوتاه و میان مدت بوده باشد .

🔸از ماههای قبل بایستی کودک به تغذیه با مزاج گرم و تر ، آب میوه سنتی و خانگی و شربتهای گیاهی مثل بیدمشک با گلاب و اندکی زعفران ، شربت شیره انگور عادت داده شود . در این ایام کودک را به خوردن تغذیه هایی مثل ( هویج پخته ، سیب زمینی آب پز با اندکی چاشنی های خوشمزه ، موز اندک ، هلو ، شیر جوشیده گاو ، تخم مرغ عسلی ، ماهی دریایی ، غذای گوشتی ، کره با نان و مربا و انواع آشجات مقوی با ماهیچه گوسفندی، شیربرنج، فرنی، حلیم) عادت ببخشید .

🔸تغذیه های ( پسته ، فندوق ، کشمش ، گوشت کبابی و هویج بزرگ ) به کودک در این ایام داده نشود .

🔸 همزمان مادر بایستی تغذیه گرم و خشک مزاج را مانند ( سسها ، رازیانه ، فلفل ، آویشن ، زنجبیل ، دار چین ، سیاهدانه ، اسفند ، شوید و… ) از دستور غذایی خودش به حداقل برساند .

🔸 تحت هیچ شرایطی ترک شیردهی با حذف پوشاک کودک همراه نشود که بشدت در اعصاب و روان کودک تاثیر منفی برجا میگذارد .

🔸 تا چند روز شبها که کودک در خواب است یک الی دوبار به او شیر داده شود .

🔸 مادر در روز چند بار سینه را زیر آب خنک قرار دهد و اندکی دمنوش گیاه سداب بخورد .

🔸 والدین متناسب با امکانات و مقدورات اقتصادی قبلا” برنامه ریزی کنند که چگونه بهانه گیری و ایجاد حواس پرتی کودک را با (اسباب بازی ها ، بازی با رنگهای تفننی ، تغییر دکوراسیون منزل و محل خوابش ، تغییر چیدمان خانه برای بازی کودک ، تهیه قمقمه برای نوشیدنی کودک ، بردن کودک به پارک و فضای سبز بالاخص توسط همسر با همراهی مضاعف بر خلاف روشهای گذشته ، تهیه کتب قصه کودکانه و خواندن آن در زنگ خوابش ) فراهم کنند و از دادن تنقلات فست فودی به کودک همانند چیپس و پفک و شکلات پرهیز نمایید .

🔸مادر در این ایام سعی کند که سینه خود را در معرض چشمان کودک قرار ندهد و برای استحمام او با لباس برتن اقدام کند .

🔸مادر هرگزدرکنار کودک به بهانه شیر گرفتن گریه و زاری و دلسوزی از خودش بروز ندهد.

🔸 ازشیرگیری باید زمانی انجام شود که کودک، بیمار نباشد

🔸شیرخوردن و تماس با پستان مادر، علاوه بر تمام مزایا، یک روش مهم انتقال حرارت و عاطفه مادر به فرزند است. با قطع شیردهی یکی از مهم ترین نکات، توجه به جبران این نقیصه با افزایش محبت و توجّه به فرزند است.

✔️ راهکار در کتب ادعیه برای شیر گرفتگی کودک :

در کتاب تسهیل الدواء از امام صادق علیه السلام که فرموده هرکس سوره بروج را نوشته و بر کودک ببندد که او را از شیر گرفته باشند شیر گرفتگی بر آن کودک آسان میشود.
📚کتاب کلیات مفاتیح الحاجات باب اطفال ص 178

🔸  در ماههای آخر شیر دهی که تصمیم گرفته اید آرام آرام کودک را از شیر خوردن مادر محروم کنید ، وضو گرفته و با طهارت وارد حرم مطهریکی از معصومین علیهاالسلام و یا امام زادگان شوید و آنگاه زیر بقعه متبرک قرار بگیرید پس از زیارت آن معصوم ، دعا و توسل به آن بزرگوار در حالیکه اناری شیرین را دانه دانه کرده و در پیش رو دارید روبه  قبله بنشینید و ضمن تلاوت سوره مبارکه یس ، از هردو سینه به کودک شیر بدهید تا کاملا” تخلیه شوند و ضمنا در حین تلاوت سوره به انار هم بدمید و در پایان ثواب این سوره را به روح مقدس حضرت علی اصغر علیه السلام و مادرش هدیه بدهید و در آن مکان مقدس از خداوند بخواهید که این دوره شیردهی را به کرمش از شما بپذیرد.

✔️ خشک کردن شیر

ابتدا باید پستان ها رو از شیر، خالی کرد سپس شروع به مصرف داروها کرد که شامل :

1) خوردن پاچه گوسفند
2) خوردن گوشت بره و عدس و کمی زیره

→ خواندن مطلب قبلی

اهمیت شیرمادر و مضرات پستانک و شیشه شیر

خواندن مطلب بعدی ←

پیری زودرس

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *