کرونا و چند محاسبه ساده برای کاهش نگرانی‌ها

کرونا و چند محاسبه ساده برای کاهش نگرانی ها

براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (ٌWHO)، سالانه حدود 400 هزار نفر در جهان بر اثر آنفلوانزا می میرند. در آمریکا نیز سالانه 36 هزار نفر بر اثر آنفلوانزا می میرند. در فصل سرد امسال حدود 15 هزار در آمریکا از آنفلوانزا مرده اند.

این رقم برای کشور انگلیس سالانه 10 هزار نفر است و صدها هزار نفر آنفلوانزا می گیرند. اگر فصل سرما را پنج ماه بگیریم، این بدان معناست که در فصل سرد سال، به طور متوسط، روزانه 67 نفر در کشور انگلیس بر اثر آنفلوانزا می میرند.

جمعیت ایران از انگلستان بیشتر و استاندارد بهداشت و سطح رفاه پایین تر است، لذا به طور طبیعی، میزان مرگ و میر بر اثر آنفلوانزا در ایران احتمالا به مراتب بیشتر از کشور انگلیس است.

بنابراین، حتی اگر کرونا هم نبود و ما روزانه حداقل حدود هفتاد کشته در اثر آنفلوانزا داشتیم، کاملا عادی و در حد استانداردهای جهانی بود. در حقیقت اگر طی دو هفته گذشته (14 روز)، حدودا 1000 نفر بر اثر آنفلوانزا در ایران جان خود را از دست داده باشند، کاملا طبیعی است.

تا اینجای کار (تاکید می کنم تا اینجای کار) به نظر نمی رسد کرونا، تغییر معناداری در نرخ مرگ و میر در اثر آنفلوانزا ایجاد کرده باشد.

حتی ممکن است نرخ مرگ و میر، امسال نسبت به سالهای گذشته کمتر هم شده باشد، چرا که عموم مردم به دلیل ترس از کرونا به شدت مراقبت می کنند و این مراقبت ها، میزان ابتلا به آنفلوانزا را احتمالا کاهش می دهد.

آنچه نگرانی های مردم را دو چندان کرده، دو چیز است: یکی عدم اعتماد به آمار و توضیحات ارایه شده توسط مسوولان و دیگری وحشت ایجاد شده به دلیل پوشش خبری غیر حرفه ای و نامتوازن

→ خواندن مطلب قبلی

نان و اهمیت آن در سلامتی

خواندن مطلب بعدی ←

در مقابل ویروس کرونا چه کار باید کرد !

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *