پیشرفت دانش ژنتیک ، اصلی‌ترین تهدید علیه بشر

پیشرفت دانش ژنتیک، اصلی‌ترین تهدید علیه بشر

این مسأله قبلاً بارها تجربه شده است! (تراریخته)

۱_ موارد متعددی را در دهه‌های گذشته می‌شود نام برد که برای #اصلاح_ژنتیک محصولات کشاورزی تلاش شده است. هدفِ این دستکاری، افزایش بازدهی، مقاومت در برابر خشکسالی، افزایش فصل کشت، و مقاومت در برابر بیماری‌های خاص، می‌تواند باشد.

۲_ زمانی که این اصلاح موفقیت‌آمیز باشد، و کشاورزان دریابند که با کشت بذر اصلاح‌شده می‌توانند مثلاً دو برابر محصول برداشت کنند، همه به استفاده از آن بذر تشویق می‌شوند، و در یک منطقه وسیع استفاده از بذرهای دیگر متوقف می‌شود. به این وضعیت genetic monocultures می‌گویند.

۳_ اصلاح بذر، به‌طوری‌که در برابر هیچ آفت و بیماری آسیب‌پذیر نباشد، نیز عملی نیست؛ و بالاخره دیر یا زود شرایطی پیش خواهد آمد که بذر اصلاح‌شده توان مقاومت در برابر شرایط جدید را نداشته باشد. وقتی، بخش عمده‌ کشاورزی یک محصول با همان بذرهای اصلاح شده انجام شود، هر بیماری یا آفتی که آن بذر را تهدید کند، می‌تواند کل کشاورزی در یک منطقه وسیع را نابود کند.

۴_ در دوران تاریخی مشهور به «قحطی سیب‌زمینی ایرلند»، ۲۰ تا ۲۵ درصد کل جمعیت ایرلند از گرسنگی تلف شدند. [١] دلیل رخداد این حادثه این بود که کشاورزان به‌تدریج به کاشت یک نوع سیب‌زمینی خاص به نام lumper روی آوردند؛ که نسبت به بقیه انواع سیب‌زمینی مشخصات بهتری داشت. زمانی که‌ آفت این سیب‌زمینی از آمریکا به ایرلند رسید، برای چند سال محصول سیب‌زمینی هیچ قابل برداشت نبود. همین مشکل به مرگ دسته‌جمعی بخشی از جمعیت، و مهاجرت بقیه منجر شد.

۵_ این اتفاق در دوران معاصر درباره محصولات کشاورزی دیگر نیز در حال رخ دادن است. به‌عنوان نمونه روش موجود کشت موز، به انقراض انواع قدیمی‌تر این میوه، و غلبه یک نوع مشخص آن منجر شده است. زمانی که این نوع موز دچار آفت شود، کل صنعت موز، حداقل برای ده‌ها سال، نابود خواهد شد، و پیش‌بینی می‌شود این اتفاق تا ده سال دیگر رخ دهد. این وضعیت به Bananageddon مشهور شده است. [٢] این معضل در رابطه با بقیه محصولات کشاورزی نیز وجود دارد؛ و ممکن است که بازار محصولاتی مانند قهوه، به‌طور کلی از بین برود.

۶_ مراحل این روند انقراض، در یک بازه زمانی طولانی، مشخص است:
اصلاح یک بذر غلبه آن بذر بر سایر انواع تشویق کشاورزان به استفاده از بذر اصلاح‌شده در سطحی وسیع انقراض انواع دیگر بذر و از بین رفتن تنوع شیوع آفت آن بذر و در نهایت از بین رفتن کل صنعت تولید آن محصول!!

✍ مسعود شاکری

→ خواندن مطلب قبلی

درمان تب

خواندن مطلب بعدی ←

فواید گرسنگی

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *